Annoncer

* Vi tager forbehold for priser, der ikke er opdateret.
Vi bestræber os på at vise forbrugerne et bredt udvalg af produkter og forhandlere. Vi giver vores annoncepartnere mulighed for tilkøbe højere placeringer, hvorfor annoncørens placering i rækken ikke nødvendigvis fortæller noget om, hvem der har de bedste tilbud. BlackFridayDanmark modtager penge for at henvise kunder til annoncørerne - læs mere her. De forhandlere og produkter som vises på siden er derfor reklamefinansierede, og siden skal derfor anses som en annonce.  

Den Store Black Friday Analyse 2023

Vi har analyseret, hvordan danskernes indkøbsvaner udspiller sig både på Black Friday og i løbet af Black Week. Resultaterne af vores undersøgelse er nu blevet samlet i vores omfattende Black Friday analyse. Her kan du finde alle de nødvendige oplysninger om denne store tilbudsdag i Danmark, præsenteret i form af tal, grafer og statistikker.

Hvem er Blackfridaydanmark.dk?

BlackFridayDanmark.dk udgør den mest omfattende og eneste officielle portal for Black Friday i Danmark. Denne portal er en del af Obsidian Media, som hvert år assisterer hundredtusindvis af danskere med at spore de mest attraktive tilbud og udsalg under Black Week. Obsidian Media driver desuden mere end 40 digitale medier primært i Skandinavien og bistår hver måned over 2 millioner læsere med at træffe velovervejede købsbeslutninger.

I denne artikel præsenterer vi væsentlige data og statistikker vedrørende årets mest betydningsfulde shoppingdag og -uge. Disse oplysninger er blevet indsamlet på tværs af vores mange websteder og er baseret på besøg fra millioner af brugere.

Hvornår foregik Black Friday 2023?

I år spændte Black Week fra mandag den 20. november til og med søndag den 26. november 2023.

Den mest markante shoppingdag, Black Friday, fandt sted fredag den 24. november, selvom tilbuddene begyndte allerede i begyndelsen af november.

Spring direkte til dét, du vil vide om årets Black Week 2023:

Black Friday er og bliver den største dag

Omsætning i Black Week 2023

Mange butikker indleder november med “Black November” eller “Black Month”, som strækker sig ind i “tidlig start på Black Week”, efterfulgt af “Black Weekend” og “Black Week”, før vi når den store begivenhed – Black Friday. Dette gøres for at sprede salget ud over hele måneden og ugen op til Black Friday for at mindske risikoen, hvis den sorte fredag ikke går så godt som forventet. Ikke desto mindre ser vi hos BlackFridayDanmark, at Black Friday tydeligt er den mest indbringende dag i løbet af Black Week, med en omsætning, der faktisk er dobbelt så stor som den dag, der indtager andenpladsen.

Den næstbedste dag i ugen var søndag, som også markerer afslutningen på den velkendte Black Week, hvor man kan gøre de sidste indkøb til super-tilbud. Dette kunne skyldes, at forbrugerne ønskede at sikre sig de sidste varer og julegaver, inden det blev for sent. Det er dog klart, at forbrugerne har spredt deres indkøb relativt jævnt ud over hele ugen, kun afbrudt af de ekstraordinære tilbud på Black Friday. Der synes dog at have været en smule flere indkøb i weekenden efter Black Friday i år sammenlignet med sidste år. Hvis vi sammenligner med tallene fra vores analyse i 2022, så udgjorde weekenden næsten 3%-point mere af ugens omsætning i 2023 end i 2022, på trods af at omsætningen på selve Black Friday også steg, ligesom den også gjorde fra 2021 til 2022. Dette indikerer således, at omsætningen i ugen op til Black Friday er faldet i forhold til 2021 og 2022.

Over en tudse pr. køb

I 2023 var gennemsnittet pr. transaktion 1401 kr. Det vil altså sige, at hver gang der blev swipet på MobilePay eller trykket “køb” med kreditkortet i Black Week, så var dette gennemsnittet af det, som stod på danskernes mobil-, tablet- og computerskærmene. Dette er 350 højere end det vi så i 2021 og 250 kr. højere end vi så sidste år. Det kunne altså tyde på, at danskerne var mere købeklar i 2023 end de to forrige år.

Natuglerne var ikke ligeså parate som sidste år

Selvom dagen kaldes Black Friday, begyndte efterspørgslen efter gode tilbud allerede torsdag aften. I de sidste 5 timer af torsdagen, inden de gode tilbud blev afsløret, steg antallet af besøgende, og det nåede sit højdepunkt ved midnat, præcis da de gode tilbud blev aktiveret.

I forhold til 2022 sidder der dog færre om natten og shopper. Tidspunktet overgås i år af de tidlige timer på arbejde mellem 8-10, lige som folk møder ind på arbejde. Herefter falder antallet af besøgende forbrugere, for først at stige igen omkring fyraften og klokken 21, når børnene er puttet og man kan lægge på sofaen og tjekke de sidste fredags-tilbud.

Hvem shopper i Black Week, og hvad køber de?

Hvordan shoppede tilbudsjægerne på og i årets største shoppingdag og sorte uge? Der blev solgt varer i massevis over hele verden, men hvem er forbrugerne, og hvilke produkter var de mest populære? Find svarene i analysen herunder. 

De “ældre” har hevet kortet frem

Vi har undersøgt, hvilke forbrugere der har været i shoppingstemning i løbet af Black Week. Her bemærker vi, at antallet af mandlige besøgende har været højere end antallet af kvindelige besøgende i hele Black Week, med en forskel på godt 15 procentpoint, hvilket er stort set samme forskel som vi så i 2022.

Der er en overvægt af forbrugere i alderen 55-64 år, samtidigt med, at de unge mellem 18-24 år halter stort efter. Dette er et mønster, der ligner det, vi så i vores analyser i 2021 og 2022. Dét, der skiller sig ud i år, er, at de to aldersgrupper, som er 55+ (55-64 og 65+) udgør tæt på halvdelen af de shoppende forbrugere. Dette kunne betyde, at de ikke er helt så ringe til teknologi, som de nogle gange kan beskyldes for. Derudover overrasker det os, at kun 5,4% af forbrugerne, der handlede under Black Week, hørte til aldersgruppen 18-24 år, hvilket er et fald på 3,4 procentpoint i forhold til sidste år. Det vil sige, at der er ca. 5 gange så mange forbrugere, som researcher, i begge de ældste aldersgrupper, sammenlignet med den generation, som ellers normalt altid har deres mobiltelefon i hånden.

Elektronikkens store uge

Mest populære kategorier

I vores analyse har vi også undersøgt, hvilke produktkategorier, der var mest populære under Black Week. Elektronik var den kategori, der fik mest opmærksomhed fra de besøgende, efterfulgt af fashion-kategorien. Disse kategorier er adskilt af kun 7%-point sammenlignet med 19%-point i 2022, hvilket vil sige, at elektronik var den helt store vinder, men at mode haler ind. Fitness & sport var også en meget populær kategori i år, og kommer ind på en tredjeplads lige over sexlegetøj og bolig. På to år er sexlegetøjskategorien altså gået fra at være uden for top 5 til at snige sig på en fjerdeplads kun 1%-point under #3.

Black Week var altså elektronikkens helt store uge, da den stod for over en fjerdel af forbrugernes research og kliks, samtidigt med, at sexlegetøj er på vej frem. Hvem ved – måske den er i top 3 næste år. 

Tilbudsjagten foregår i 2023 på PC 

Favoritten blandt forbrugerne var i 2023 PC’en med 52,16%, efterfulgt af mobilen med 45,29%, imens kun en brøkdel på 2,58% sad med deres tablet og scrollede efter de gode tilbud.

Holdt op imod tallene fra 2021 og 2022, så er det et skift, da vi de to tidligere år har set et overtal af forbrugere, som bruger mobilen til at researche med.

Yderligere ser vi, at konverteringsraten i 2023 er omkring 100% større end den var i 2022, samtidigt med, at konverteringsraten på mobil også er steget næsten 65%. På PC, derimod, er raten faldet med godt 10%, sammenlignet med 2022.

Danskerne er mest købeklar om lørdagen

Konverteringsraten i Black Week steg i takt med omsætningen, da Black Friday begyndte, og den fortsatte med at stige indtil søndag, som viste sig at være den dag i ugen, hvor forbrugerne var mest ivrige efter at foretage køb.

Selvom Black Friday utvivlsomt toppede når det kom til omsætning, var det søndag, der havde den højeste konverteringsrate i ugen. Forbrugerne var således mere tilbøjelige til at foretage køb om søndagen end på årets største tilbudsdag, Black Friday. Derudover var torsdag den dag med lavest konverteringsrate, formodentlig fordi forbrugerne sad klar til, at de gode tilbud ramte hylderne natten til fredag.

Bedøm denne artikel

Klik på en stjerne for at bedømme

Få tilsendt de bedste tilbud på
Black Friday

Når det går løs, så sender vi dig de bedste tilbud via mail fra de mange butikker. Læs vilkår og betingelser her

© 2024 Black Friday Danmark