Menu

Til butiksejeren: Sådan får du kunder ned i din forretning på Black Friday

Black Friday er både en stor dag for butiksejere og forbrugere. Salget i år 2017 lød på omkring 2,1 milliard. Det er tal, der er svære at ignorere som butiksejer. Black Friday er nemlig en glimrende anledning til at få kickstartet julehandlen, få nogle nye kunder ind i butikken og ikke mindst få solgt ud af ældre varer. Der er ingen tvivl om, at nethandelen i fremtiden vil tage mere af salget på Black Friday. Driver du en fysisk forretning, og vil du gerne have flere kunder ind i butikken på Black Friday 2019, så er denne guide lige noget for dig.

Butik og online kan give synergi

Mange butiksejere har den forfejlede opfattelse, at det er enten eller. Fysisk butik eller webshop. De mest succesrige detailbutikker har i dag også en webshop. Vil du gerne kunne blive i et marked, der på mange måder bliver presset af e-handelen og de store giganter som Amazon, Wish og så videre, så er du nødt til at komme på internettet. Arbejder du med platformene rigtigt, kan det nemlig skabe en synergi, der faktisk kan være gavnlig for din forretning. Det kan for eksempel være gennem events, eller hvis du har en vare, der bare er et must at prøve eller se, inden du køber den. Begge ting kan være en fordel, og en fysisk butik kan noget, som e-handel ikke kan. E-handel kan noget, som detailhandlen ikke kan.

Planlæg spændende events

For at kunne få dine kunder ned i din forretning på Black Friday, skal du have noget at lokke med. De gode tilbud er selvfølgelig en vigtig del af det, men det har dine konkurrenter også. Derfor er det vigtigt at differentiere sig fra konkurrenterne. Det kan være ved at få en særlig person ind i forretningen på Black Friday. Driver du en tøjbutik for unge, så kunne det være en god idé at få en kendt person ind i butikken, der kunne agere som trækplaster på denne dag. Driver du en boghandel, kunne du få en kendt forfatter forbi butikken. Når kunderne alligevel er i butikken, er det svært ikke lige at kigge på dine tilbud samtidig. Vær derfor kreativ.

Driver du en forretning med mad, så kan du lave nogle spændende smagsprøver. En anden mulighed er at få en leverandør ud med nogle spændende nye produkter. Det virker særlig godt, hvis du forhandler et stærkt brand.

Lad dine kunder kende din plan på forhånd

For at gøre det så let som muligt for dine kunder at planlægge et besøg i din forretning, bør du lægge et program op for Black Friday. Det kan du gøre på din hjemmeside, i dit nyhedsbrev og selvfølgelig i butikken. Du kan også lave nogle overraskelsesmomenter eller skrive, hvilke tilbud der kommer i den time. Mange forretninger har succes med timebaserede tilbud. Det gør, at der er god aktivitet i butikken hele dagen. Kunder lokker flere kunder til.

På jagt efter vilde Black Friday tilbud?

Vores oversigt over Black Friday er helt sikkert noget for DIG. Her får du en super simpel oversigt over alle de bedste danske butikker der holder Black Friday!

Gå til oversigten!