Menu

Er leasing det rene Black Friday for bilkøbere?

Er du på jagt efter et rigtigt ”Black Friday-tilbud” på en ny bil, kan en leasingaftale virke meget besnærende. Men ikke alle leasingtilbud er så billige, som de ser ud til. For i modsætning til, når du tager et traditionelt lån til din nye bil, kan du nemt ende med at få en ubehagelig kæmperegning, når leasingperioden på bilen er forbi.

Det lyder både nemt, billigt og meget tillokkende at lease en bil. Især når du sammenligner med traditionelle billån. For typisk kan du få meget mere bil for de samme penge, ved at lease bilen frem for at finansiere den med et lån.

Leasing af brugte, udenlandske luksusbiler

Især hvis du leaser en nyere, brugt udenlandsk luksusbil med en flexleasingaftale. Her er registreringsafgiften lavere på biler på over 3 år, ligesom du kun skal betale registreringsafgift for den periode som leasingaftalen løber over. Det betyder typisk, at registreringsafgiften typisk svarer til 0,5 % af bilens værdi pr. måned.

Udover registreringsafgiften dækker den månedlige leasingydelse det værditab, der er på bilen i leasingperioden. Her har en brugt bil på lidt over 3 år allerede haft det største værditab. Så tegner du en leasingaftale på f.eks. 12 måneder, er det begrænset, hvor stort et værditab du kommer til at betale for.

Alt i alt betyder det, at du ender med at kunne køre ud i en væsentlig dyrere og flottere bil med en flexleasingaftale, end du ville have haft råd til, hvis du skulle låne til bilen på traditionel vis.

Pas på urealistisk lave leasingydelser

Men som i alle brancher er der brodne kar, der bevidst forsøger at lokke uanede førstegangskunder med urealistisk lave leasingydelser. Det gør de ved at tilbyde leasingaftaler på luksusbiler, hvor de enten har været meget optimistiske med deres vurdering af værditabet, eller har beregnet leasingydelse efter et urealistisk lavt kørselsbehov. Eller måske ligefrem begge dele på en gang.

For netop det kørte antal kilometer spiller en væsentlig rolle i værditabet på bilen. Derfor er der en tæt forbindelse mellem dit kørselsbehov og leasingydelsens størrelse – og kører du mere end det, leasingselskabet har forventet, ender du med at få en efterregning på mellem 1,5 og 2 kroner pr. ekstra kørt kilometer.

Det kan hurtigt blive dyrt.

Pas på leasingaftaler uden førstegangsydelser

Samtidig lokker mange af de mere dubiøse leasingselskaber med leasingkontrakter, hvor du ikke betaler en ekstraordinær højere førstegangsydelse på din leasingaftale. Det gør det billigere at komme i gang – men øger også din risiko for at få en ekstraregning, den dag leasingperioden er slut.

Derfor bør du vælge denne type leasingselskaber fra, når du ser på billeasing.

Gå efter de seriøse leasingselskaber

Når du skal spotte de seriøse leasingselskaber, skal du gå efter dem, der taler åbent og ærligt på deres hjemmeside om, hvordan deres leasingaftaler er skruet sammen.

Det er samtidig de selskaber, der frem for at starte med at præsentere dig for en rekordlav leasingydelse, i stedet indleder samtalen med at spørge ind til dit forventede kørselsbehov – og som altid skruer deres leasingaftaler sammen med en større førstegangsydelse.

Det er selskaber, som går efter at give dig en reel leasingaftale, hvor risikoen for grimme efterregninger er minimal. De giver dig også mulighed for at ændre på leasingaftalens beregningsgrundlag i løbet af leasingperioden, hvis du opdager, at du kommer til at køre mere end forventet.

Og det gør du tit, hvis du har leaset den luksusbil, som du altid har drømt om at køre i.

Så hold øje med, hvordan leasingselskaberne:

Så har du en større garanti for at få en leasingaftale, der rent faktisk føles som et Black Friday-tilbud, og ikke ender med at give dig en kæmperegning til slut.

På jagt efter vilde Black Friday tilbud?

Vores oversigt over Black Friday er helt sikkert noget for DIG. Her får du en super simpel oversigt over alle de bedste danske butikker der holder Black Friday!

Gå til oversigten!