Annoncer

* Vi tager forbehold for priser, der ikke er opdateret.
Vi bestræber os på at vise forbrugerne et bredt udvalg af produkter og forhandlere. Vi giver vores annoncepartnere mulighed for tilkøbe højere placeringer, hvorfor annoncørens placering i rækken ikke nødvendigvis fortæller noget om, hvem der har de bedste tilbud. BlackFridayDanmark modtager penge for at henvise kunder til annoncørerne - læs mere her. De forhandlere og produkter som vises på siden er derfor reklamefinansierede, og siden skal derfor anses som en annonce.  
BlackFridayCover

Så meget handler danskerne på Black Friday

Black Friday har i flere år været Danmarks største shoppedag. Juledagene er slet ikke i nærheden af det gigantiske shoppefænomen fra USA. Shoppefænomenet stiger for hvert eneste år i Danmark – selv under pandemiens jerngreb. Årsagen skal findes flere steder. Flere butikker har taget shoppefænomenet til sig. Flere forbrugere kan se fidusen ved de lave priser og dagens placering i forhold til julen. Og så er Black Fridays varighed også en del af svaret, det er ikke længere en dag, men nærmere en uge. Læs videre i artiklen, og bliv klogere på Danmark største shoppefænomen.

Læs vores nye Black Friday analyse med tal fra 2021.

Hver branche har deres dag

Black Friday rammer stort set alle brancher. Dog er det detailbranchen, der historisk i Danmark og udlandet har haft størst brug af shoppefænomenet. Det er altså i høj grad detailbranchens største shoppedag, hvor f.eks. fastfoodbranchen har de tømmermændsramte d. 1. januar, har butikkerne og webshopsene de lange køer sidst i november. Og heldigvis for denne branche har mange af deres kunder kunnet drage nytte af deres exceptionelle gode Black Friday tilbud, også under pandemien.

Detailbranchen har omstillet meget af deres handel – både før og efter pandemien – så deres salg i højere grad foregår online. Det har været den store succeshistorie for branchen i 2020, og især under Black Friday i 2020. Ordrestigningen lød på 20 procent for de største webshops, der opererer i Danmark, over hele Black Friday-ugen ifølge ritzau.dk. En voldsom stigning, der selvfølgelig skyldes, at butikkerne og storcentrene ikke kunne få de lange køer, de ellers har været vant til d. 25. november.

 

Forarbejdet for detailbranchen har altså gjort den store omsætning mulig. Black Friday havde ikke været den succes for mange butikker og kæder, hvis ikke de havde kunnet levere digitalt. I 2021 ser vi formentlig ind i et år, hvor onlinehandel på dage som Black Friday vil falde i forhold til 2020 grundet butikkernes og storcentrenes formodentlig genåbnede døre. Dog ser det ikke ud til, at den samlede omsætning på dagen vil falde – den var nemlig stigende trods pandemien.

Rekordens år – år efter år

Shoppedagen kom for alvor til de danske butikker og webshops i 2013. Her begyndte den som den tiendestørste shoppedag. Året efter steg omsætningen med 852 procent på onlinehandel, hvilket berlingske.dk kunne berette om. I 2015 kunne shoppedagen så endelig kalde sig Danmarks største shoppedag, da dankortomsætningen ifølge nyheder.tv2.dk slog alle tidligere rekorder med 1,98 mia. kr. på en enkelt dag. I 2017 kom så rekordåret, hvor der blev omsat for hele 2,11 mia. kr., som stadig ikke er overgået.

 

Det er virkelig imponerende tal, Black Friday år efter år kan levere. Selvom der har været tilbagegang i Black Fridays omsætning i Danmark på dagen i årene efter 2017, er tendensen, at shoppefænomenet bare stiger for hvert år, der går, når hele shoppeugen regnes med. Ritzau.dk kan f.eks. oplyse, at den samlede omsætning steg med 20 procent i løbet af hele ugen i 2020 i forhold til 2019. Igen var der dog en yderligere tilbagegang på selve fredagen, hvor shoppedagen traditionelt har fundet sted.

Det vil derfor kun være den halve sandhed at hævde, at omsætningen på Black Friday de sidste par år og særligt i 2020 er faldende. Black Friday har udviklet sig til en Black Week og er derfor også blevet sværere at sammenligne med de spæde år, den havde på det danske marked. Shoppedagen er blevet til en hel shoppeuge fra mandag til fredag. Det giver selvfølgelig en lidt anden omsætning at analysere, og måske endnu vigtigere flere muligheder for forbrugerne.

Black Friday blev til Black Week

Udviklingen skyldes ikke kun pandemien, men er bredere end det. Udviklingen skete allerede i 2019, hvor salget om fredagen var under 2 mia. kr. Det var på kun 1,94, hvilket er under salget i 2015, da Black Friday fik titlen som den største shoppedag i Danmark, skriver info.nets.dk. En af hovedårsagerne er, at nogle virksomheder er begyndt at ”tyvstarte”. De giver altså allerede deres gode tilbud fra mandag og får derfor en fordel i forhold til konkurrenterne.

Butikkerne skal have en meget stor omsætning, førend det giver mening for dem at kaste varerne efter deres kunder til så billige priser. Hvis de kan give kunderne længere tid til at shoppe deres varer, er der en større chance for, at de når det beløb. Skulle der ske en fejl på hjemmesiden eller i nogle butikker m.m., er det ikke lige så fatalt. Med så mange kunder i en butik vil der ske episoder for enten butikken eller kunden, der kan skade butikkens chance for at nå den omsætning, de skal bruge for at tjene pengene hjem igen.

Særligt i år – men også årene forinden – har webshops fået en gigantisk betydning for vores shopping på Black Friday. Det har haft den triste betydning for nogle hjemmesider, at de har crashet. Hjemmesiden har haft for meget trafik på en gang – som vi kender det fra skat.dk eller borger.dk, når årsopgørelsen og feriepengene skal undersøges. Når vi så i 2020 rykkede handlen ind på disse webshops, blev incitamentet til at sprede udsalget ud kun større.

Dyrere varer ved Black Week

Skal du så frygte for dårligere tilbud? Selvom omsætningen fortsat stiger for hele ugen, fordi tilbuddene stadig er stærke, kan bekymringen være, at tilbuddene bliver dårligere. Flere undersøgelser viser nemlig, at forhandlerne generelt vækster sin omsætning med en faktor 1,94 i gennemsnit, når de kører Black Week modsat 1,45, når de kun kører Black Friday. Det gør selvfølgelig forhandlerne interesserede i at undersøge mulighederne for at afholde Black Week. Men hvis alle gør det, presses priserne måske ikke så meget i bund, som vi har været vant til.

Indtil videre har markedet i Danmark ikke tegnet et billede, der minder om, at tilbuddene bliver ringere, selvom de bliver forlænget. I hvert fald viste forbrugerne, at de købte væsentlig mere alle dagene fra mandag til søndag – undtagen fredag – i 2020 end i 2019. Forbrugerne var altså ikke i tvivl, tilbuddene er på nuværende tidspunkt ikke blevet forringet.

Sko, tøj og elektronik

Hvad er det så for nogle tilbud, der får os til at stille op i digitale eller fysiske køer? Det er, som det allerede er blevet understreget, detailhandel. Det er specielt sko, tøj og elektronik. Det er helt op til 55 procent af alle de danskere, som deltager i shoppefænomenet, der har tænkt sig at købe sko, tøj eller accessories, skriver ritzau.dk. Det er altså lidt over halvdelen. Samtidig skriver de, at vi ikke entydigt kan sige, hvad vi shopper. Vi kan skelne mellem shopperne i køn.

Mænd køber i højere grad elektronik, og kvinder køber i højere grad tøj og sko. Helt op til 62 procent af kvinderne køber sko, tøj og accessoires på Black Friday. Det er ca. 2/3, hvilket sjovt nok svarer til samme andel mænd, der tager på jagt efter billig elektronik. Der er også rejser, ophold, spiseoplevelser m.m., som kommer på Black Friday-tilbud, men slet ikke i det omfang, vi møder i detailbranchen.

Det er i høj grad tøj og elektronik, men alle detailprodukter bliver forhandlet til billige penge i ugens løb. Det kan være legetøj, cremer, makeup, møbler og lignende. I 2016 lavede danskerhverv.dk en undersøgelse, hvor de fandt frem til et gennemsnitsbeløb på 2.219 kr. Der skal købes en god portion makeup eller legetøj, hvis beløbet skal ramme 2.219 kr. Det siger selvfølgelig en del om, hvor meget der købes, måske også lidt om, hvor dyre varer der købes på den store shoppedag.

Vi køber mere eller mindre alt det, der er på tilbud, vi ønsker os og måske endnu vigtigere, som vores familie og venner ønsker. Placeringen af udsalget i slutningen af november har jo en anden stor fordel for dem, der tænker en smule længere frem end til næste uge. Det er selvfølgelig juleindkøb.

Tidligt juleindkøb

64 procent af de danskere, som handlede på shoppedagen i 2020, købte faktisk ikke kun til sig selv. De startede deres juleindkøb tidligt, nu hvor priserne var så lave, det skriver info.net.dk. Hvis du har haft et vredt familiemedlem i øret, en ven eller en veninde, der brokkede sig over, at du ikke var klar med ønskelisten, kunne Black Friday godt have været årsagen. For selvfølgelig køber vi julegaverne så billigt, som vi kan finde dem.

Når så tilbuddene allerede starter om mandagen, kan det måske endda være, at ønskerne kan tilpasses de tilbud, der er fremme det år. Du kan også læse på info.net, hvordan bolig- og haveartikler har fået en højere plads i år, end de plejer at have på listen over de varer, som blev forhandlet. Senge er ligeledes et emne, der trender under Black Friday. Om de så primært var til julegaver eller til eget brug må stå ubesvaret hen. I hvert fald er det en ændring i de forbrugsvaner, vi kender fra Black Friday.

En årlig begivenhed – ingen overraskelse

De penge, danskerne bruger på Black Friday eller Black Week, fortsætter med at være en enorm begivenhed. Selvom den kun rigtigt har eksisteret på det danske marked og i den danske befolknings bevidsthed i 7-8 år, er der ikke nogen tvivl om, at den står utrolig stærkt. Forbrugerne gør deres juleindkøb, deres indkøb til boligen, garderobeskabet og nu også haven. Forhandlerne planlægger også deres udsalg og indkøb efter dagen. Det kan være svært at spå om fremtiden, men at Black Friday står umådeligt stærkt er svært at benægte.

Læg så også dertil den glæde, som forbrugerne har ved dagen. Det er ikke kun tilbuddet på tv’et, der forhåbentligt kommer. Det er ikke kun de planlagte juleindkøb til børnene, kæresten eller familien. Det er faktisk i høj grad impulsive køb, vi gør på Black Friday, det skriver danskerhverv.dk. Glæden ved tilbuddene og jagten på de allerbedste af dem er altså i større grad glæden ved tilbudsdagen og -ugen, end at der kan spares nogle penge på tv’et, som længe har været ønsket.

De skriver også, at 46 procent at forbrugerne på Black Friday hellere vil have tilbuddene om lørdagen eller søndagen. Det er skrevet, inden vi blev ramt af en pandemi i Danmark. Der er altså klart en stærk følelse for Black Friday og Black Week. De næste mange år vil der være grobund for en stadig større vækst i omsætningen ved Black Week. Om den så bliver online eller fysisk kan være sværere at besvare.

Fortsætter optimismen og købeglæden?

En pind i hjulet på danskernes glæde over det store shoppefænomen kunne være den kritik, der rettes mod konceptet fra forbrugere og forhandlere. Nogle forbrugere har fundet frem til, at de gode tilbud har en pris. Prisen på tilbuddene er, at vi betaler højere priser, når det ikke er Black Friday, hvortil priserne så kan falde betydeligt. Det kunne også være ting, som at der ikke er returret hos visse producenter, eller at kunderne har følt sig vildledt på anden vis. Fra forhandlerne går kritikken ofte på, at de ikke kan følge med i de tilbud, deres konkurrenter sætter, og er nødsaget til at sætte priser ned.

De to kritikpunkter, som blot er kort opridset og slet ikke følger dybden eller mængden af kritikkerne, har relevans. Der er butikker, som boykotter dagen. Der er butikker, som reklamerer mod Black Friday som en slags antikampagne. Med en omsætning ugen ud, der steg med hele 20 procent, drukner kritikken dog en smule. Når forbrugerne er så begejstrede, bruger så mange penge og fortsat kan spare en god del på deres impuls- eller planlagte køb, ser Black Friday og Black Week ikke mange hindringer.

Hertil hører sig, at modstanden fra nogle virksomheder af nogle kunder er blevet set som en slags branding. Det er et statement at være imod det årlige shoppefænomen – typisk et statement for kvalitets- og dyre mærkevarebutikker. I mange tilfælde butikker, som ikke har kunnet levere de tilbud, der møder forbrugernes krav på Black Friday.

Modreaktion uden opbakning

Ugen og dagen står så stærkt i vores bevidsthed nu, at det virker omsonst at tro, dagen skulle skrumpe ind lige foreløbig. Den modgang, der har været og stadig er fra butikker og kunder, har slet ikke været en pind i hjulet endnu. Udviklingen af Black Friday og Black Week er spændende for handelslivet i Danmark og globalt. Den ser dog mildest talt ikke ud til at blive mindre – tværtimod. Vores købeglæde vil uden tvivl ændre sig, som shoppefænomenet også ændrer sig, og som nye begynder at komme til.

Det er videre interessant at følge, hvordan de ting, vi shopper på Black Friday, ændrer sig. Det er ikke bare nye forbrugsting som haveaffald, det er også mad og drikke-oplevelser, rejser og oplevelser. Oplevelsesøkonomien begynder at få stadig større gavn af shoppefænomenet. Det vil nok stadig være for tidligt at shoppe sommerferie i november, men skirejsen eller sommerhusturen kan komme på udsalg i fremtiden. Hold dig opdateret på de kommende udsalg og slå til, når tilbuddet byder sig.


</div

Bedøm denne artikel

Klik på en stjerne for at bedømme

Få tilsendt de bedste tilbud på
Black Friday

Når det går løs, så sender vi dig de bedste tilbud via mail fra de mange butikker. Læs vilkår og betingelser her

© 2024 Black Friday Danmark